In toenemende mate nemen sociale netwerken van Linkedin, Twitter en Facebook de rol van traditionele media, jobboards en carriere evenementen over. Uit een mash up van verschillende bronnen blijkt dat in de VS al 1 op 6 mensen zijn huidige job via een social netwerk heeft gekregen.

social job hunt by networkWat vooral opvalt vanuit Nederlands perspectief is dat Facebook veel belangrijker lijkt te zijn dan Linkedin. De verklaring is dat al bijna de helft van de Amerikanen een Facebook account heeft en voor Nederland is dat nog slechts een kwart. En met Linkedin is het precies andersom: Nederland kent ruim 3 miljoen Linkedin gebruikers (~20%) en de VS 50 miljoen (~15%). Nederland heeft na de VS de grootste linkedin community en de hoogste penetratie ter wereld. Hier alle data

Ik verwacht dat ook in Nederland Facebook een steeds grotere rol zal gaan spelen in de wervingsmarkt. Op Linkedin kun je een bedrijfsprofiel aanmaken, geïnteresseerden kunnen je dan gaan volgen (‘follow’). Maar dat is geen succes, waarom zou je dat ook doen, zo spannend is zo’n bedrijfsprofiel immers niet. Op Facebook kun je een fanpage voor je bedrijf aanmaken. Als mensen dat vervolgens gaan ‘liken’ kom je automatisch in hun tijdlijn terecht. Op je fanpage kun je gemakkelijk vacatures en andere insights posten waardoor een dynamisch geheel ontstaat en het veel logischer wordt om te ‘liken’. Facebook is dus een veel krachtiger middel om in contact te komen met potentiële nieuwe medewerkers dan Linkedin. Wat je met Linkedin overigens veel beter kan is targetten. Anders dan Facebook kent Linkedin immers je CV tot in detail en dat maakt het veel interessanter om gericht op te adverteren.

Twitter als wervingsinstrument wordt vaak onderschat maar is krachtig in een bepaalde omdat het je als potentiële werkgever in staat stelt om potentieel talent een tijdje te volgen en toe te slaan als je overtuigd bent.

De opkomst van de sociale netwerken is buitengewoon slecht nieuws voor de traditionele media. De personeelskaternen in de kranten worden dunner en dunner, eigenlijk alleen de overheden en non-profit organisaties adverteren nog in de krant. Maar ook voor de online wervingssites wordt het lastig. Zij gaan de komende jaren ook veel terrein verliezen aan de sociale netwerken. De belangrijkste weg naar een nieuwe baan is en blijft via-via maar dan wel via een sociaal netwerk.how employees find their current jobMeer over het nieuwe werven.