In alle openheid

Communicatie-hoe-het-niet-moet-12

Van wie is de uitspraak “als ik wilde dat je het begreep, had ik het wel beter uitgelegd”. Dat was tijdens een bedrijfsfeestje een stelling waar de aanwezigen een manager aan moesten koppelen. met algemene stemmen werd ik uitgeroepen tot eigenaar van deze uitspraak.

 

Een twijfelachtige eer kan ik u verzekeren. Want hoe gevat de uitspraak op zichzelf misschien ook is onduidelijkheid is helemaal niet grappig. En al helemaal niet op de werkvloer.

Onduidelijkheid in missie, visie, opdrachten, beoordelingen e.d. zijn aan de orde van de dag bij onze bedrijven en organisaties. Maar ook reclame, politieke uitspraken of boodschappen van de overheid blinken vaak niet uit in duidelijkheid of openheid.

Maar waarom, iedereen kan toch op z’n klompen aanvoelen wat de gevolgen ervan zijn. We doen maar wat, iedereen kan tenslotte altijd wel iets van zijn of haar gading vinden in een boodschap.

Natuurlijk.., in een aantal gevallen gebeurt het bewust en profiteert de afzender van de boodschap ervan. Maar veel vaker is het onbedoeld of minstens ongewenst. De bewuste of onbewuste reden voor een onduidelijke en dus niet open communicatie is meestal angst. De angst om informatie, en dus macht, te delen. De angst om een goed idee kwijt te raken aan een ander. Maar vooral de angst om weggehoond te worden als anderen jouw idee maar “niks” vinden. Tenslotte leven we in een maatschappij met een algemene angst om “fout” te zitten en daardoor minder hoog te worden aangeslagen.

Gevolgen van een onduidelijke communicatie zijn zichtbaar in een onprettige werksfeer, frustratie onder medewerkers en een groeiende afname van het creatief vermogen van een organisatie. Nauwelijks een aanlokkelijk perspectief zou ik denken.

De meest succesvolle ondernemingen in de wereld kenmerken zich vooral door een constructieve, informele, duidelijke en open communicatie structuur, waar nieuwe ideeën en creativiteit de vrije loop krijgen.

Een dergelijke communicatie structuur ontstaat eigenlijk alleen als dat van boven naar beneden wordt uitgedragen en aangemoedigd.

Goede communicatieve vaardigheden mag dan een talent zijn, duidelijke en open communicatie is een keuze.

 

 

Share: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *